Semester på Lofoten

Som så många andra valde vi att åka till Lofoten på semester i år. Vi hade till först tänkt fjällvandra i Svenska fjällen med barnen, men det blev inte av denna sommar. Istället blev det bilsemester med tält.

När vi startade hemifrån hade vi tänkt köra fram till Abisko för en första övernattning där. Men under lunchpausen i Haparanda lyckades vår valp ta sig ur buren i bagageluckan, krypa över in i bilen och äta en förpackning pringles, en påse turkisk peper och en halv fazers blå. Så vår planerade kaffepaus i Kuittasjärvi blev till en övernattning där i makens morbrors stuga. Efter koltabletter, spyor och diarré så var valpen redo för nya äventyr dagen efter. Från Kuittasjärvi fick vi också sällskap av våra vänner som också var på väg upp till Lofoten. Så barnen hade sällskap av sina kompisar hela veckan.

IMG_4918 (2)IMG_4964 (2)IMG_5021 (2)IMG_5033 (2)IMG_5117 (2)IMG_5131 (2)

Det blev en lång dag i bilen andra dagen innan vi hittade en fantastisk strand att lägga upp tältet på. Natten blev kall. Jag tror jag aldrig har frusit så mycket i tält tidigare. Sommarsovsäck i juli med ullunderställ, ylletröja, sockor, mössa och en picknick filt överst, men ändå var det iskallt. Morgonen efter vaknade vi till nästan vindstilla, solsken och en fantastisk vy från tältet. IMG_5195 (2).JPG

Vår enda topptur blev en topp på ca 350 meter. Lagom för barnen och hundarna. Vilka fantastiska vyer vi fick när vi var uppe på toppen. Många av toppturer som vi sökte på och tänkte oss upp på var otroligt branta och kändes inte lockande att gå upp till med barn och hundar. IMG_5202 (2)

IMG_5231 (2)

Njutningsfullt.

IMG_5235 (2)IMG_5240 (2)IMG_5243 (2)IMG_5288 (2)IMG_5302 (2)

Två nätter campade vi på Haukland beach. Barnen tillbringade hela dagen på stranden. Det var iskallt i vattnet, men stranden var fantastisk. En gång vågade jag mig i havet för att tvätta upp kroppen. Det var okej och gratis att tälta på stranden och det fanns tillgång till wc, men ingen dusch. Första natten fanns det ca 150 andra tält på stranden. Andra natten var det betydligt färre tält på plats.

Inför nästa natt förflyttade vi oss ett 20 tal km till en Camping på Skagsanden Beach och barnen tillbringade ännu en dag på stranden och vi fick äntligen duscha oss och tvätta lite kläder.

Sista dagen på Lofoten körde vi ut till Å. Vi hade tänkt försöka oss på en sista topptur, men stället vi planerat att gå upp till rekommenderas inte av myndigheterna pga. rasrisk. Så vi valde att gå upp en bit på fjället vid Å och koka lunch där istället.

Vägen hemåt valde vi och våra vänner olika vägar. Vi valde att åka med färja över till Bodö istället för att köra över Lofoten tillbaka. På vägen hem stannade vi på en camping i Sverige och unnade oss en natt i campingstuga.

Borta bra men hemma bäst. Men vi fick en fantastisk vecka på resande fot. Nästan som som att vara till södern tyckte barnen. Vi hade sol från klarblå himmel varje dag, temperaturen steg till över 20 grader och vi solade på långa fina vita sandstränder. Vi hade torrfoder med oss, men köpte de färskvaror vi behövde från dag till dag. Maten kokade vi på trangia hela veckan. IMG_5338 (2)IMG_5341 (2)IMG_5352 (2)