En tältnatt i maj

Förra natten sov vi i tält, första gången för hela familjen på månader. Efter en tids trötthet, när kroppen och själen behövt extremt mycket vila i förhållande till övrig aktivitetsnivå så har de blivit lite skralt med utfärder som krävt extra energi och tankeverksamhet. Men äntligen kom vi oss iväg, innan våren sprang iväg ifrån oss.

Så härligt väder som vi fick igår kväll tror jag inte att vi kommer att få flera gånger i sommar. Kl 23.00 på kvällen kunde vi ännu sitta på strandkanten till skogssjön i tunna kläder. Temperaturen låg runt 15 grader, det var vindstilla. Fåglar sjöng. Svanar och storlommen simmade på i vattnet. Göken gol i skogen. Myggor surrade. Barnen kröp in i tältet medan maken och jag stannade kvar en stund till och njöt av ljuden och beundrade den underbara naturen.

Tänk att så lite kan ge så mycket energi. Tänkt vilken fantastisk underbar natur vi har runtomkring oss. Som bara väntar på att vi skall ta oss tid att stanna upp, lyssna, bara vara och njuta där och då.

 

Min morsdagspresent till mig själv i år var en ny systemkamera (tja maken betalade förstås mer än halva :-)). Det blev en Canon 80D. Nu håller jag på och lär mig fotografera. Jag kommer inte att kräva av mig själv att få perfekta bilder. Jag kanske aldrig börja redigera bilderna. För mig är fotograferingen och att fånga stunden i bilden viktig. Att kunna ge känslan som upplevs just där och då i bilden åt den som betraktar bilden. Om det sker nu eller om 10 år får tiden utvisa. Så till dess: håll till godo med mina träningsbilder som för mig är viktiga, som för mig förmedlar känslan jag upplevde när bilderna togs.

Kommentera

