Mitt jobb

I augusti började jag ett nytt jobb. Från att ha jobbat som barnträdgårdslärare med de allra minsta barnen 0-3 år de senaste två åren fick jag i augusti möjligheten att vara med och starta upp något helt nytt. Jag jobbar numera på ett litet daghem som profilierat sig som utedaghem/friluftsdaghem. Det betyder att vi har flyttat så mycket som möjligt av verksamheten utomhus. Helt och hållet utomhus är vi inte men många är de timmar som spenderas ute varje dag. Vi får uppleva naturens alla växlingar och se allt det vackra som sker runtomkring oss som vi lätt missar annars.

Det är många nya erfarenheter och upplevelser jag lärt mig under de tre första månaderna. Jag har reflekterat mycket om hurudan pedagog jag vill vara. I mindre grupp är jag en mycket mera närvarande pedagog med barnen vilket ger mervärde åt både mig och barnen. Jag har utvecklats mycket som pedagog och jag vet inte om jag nångång är redo att gå tillbaka till ett ”vanligt” dagisjobb.

Vi har stött på både positiv och negativ feedback. Jag var nog förberedd på en del feedback, men jag blev nog förskräckt över den mängden negativt som faktiskt finns och fanns. 

De sista 3,5 månaderna har varit tunga men också otroligt stressfria ur arbetssynvinkel. Det är alltid tungt att starta upp något nytt. Det tar tid och energi att skapa nya rutiner, man måste testa sig fram till vad som fungerar. Alla är nya för varandra och det tar tid att lära känna varandra enskilt och som grupp.Det finns inget färdigt koncept utan det är vi här och nu som skall skapa något av det som vi har. Det intressanta är att våra dagar går otroligt fort men i stressfri takt. Den enda tiden på dagen som vi måste passa är lunchen de dagar som vi äter inomhus. Annars kör vi på i vår egen takt utan stress. 

Det här jobbåret har det också kommit en ny plan för småbarnspedagogik i vårt land så det är förändringar på gång överallt. Den nya planen medför nya sätt att tänka och jobba och alla som jobbar inom dagvården måste se över sin verksamhet: behålla det goda och ta bort det som är mindre bra/onödigt. 

Några bilder från jobbet:

Kommentera

