Prioriteringar i livet

Vi prioriterar alla olika i livet. Prylar, kläder, bilar, hus osv. Det som är viktigt för mig kan vara en bagatell i en annans liv. För mig är familjetid, lugn och ro och stressfri miljö viktig. När vi var nygifta och när barnen var små och vi höll på att skapa ett eget ”vi” så funderade vi mycket på att hitta något gemensamt. Något som alla kunde må bra av. När vi hittade glädjen i att vistas utomhus så hittade vi också samtidigt ett gemensamt intresse. Ett intresse som är bestående och varierande och som kan stå på vila i veckor utan att intresset dör ut.

Orsaken till att jag väljer (!) att satsa på familjetid är att jag tror att det är viktigt. Vi lever i ett samhälle där allt är bråttom. Vi skall förverkliga oss själva och prestera bra i alla situationer. Vi förväntas ha fina välstädade hem, jobba heltid, ha väluppfostrade barn, ha ett gott äktenskap, ha ett välinrett hem där allt matchar in, fina bilar, vi skall ha vältränade kroppar som vi klär i moderiktiga kläder. Vi förväntas äta hälsosamt, vi skall resa till nya spännande platser och vårda alla relationer till vänner osv. Listan kan göras hur lång som helst. Många människor säger att de inte påverkas av media och omvärden, men jag tror att vi alla påverkas på något sett i olika livskeden. 

Hos oss har vi prioriterat bort fredagsstädning, vi städar när det blir för stökigt. Vi handlar mat när kylskåpet är tomt. Vi har mest begagnade möbler som inte alls matchar varandra. Mycket av våra kläder är ärvda eller loppisköp. Våra barn har inte 1000 olika fritidsaktiviteter. Vi kan äta glass och godis vilken veckodag som helst. Tränar gör vi när andan faller på. Soffhörnet nöts varje dag. Vi julpyntar med saker som vi tycker är vackra. Jag väljer kläder enligt vad jag tycker är vackert och vad som faller mig i smaken (ju mera färg desto bättre). Utekläder kan vi satsa mycket pengar på för att vi faktiskt tycker att det är nödvändigt. 

När vi säger att vi är stressade så har vi alla ett val. Se dig själv i spegeln, se över ditt liv. Hur prioriterar du? Kan du ändra på något? Det finns så mycket vi kan göra själv åt vår egen situation.Visst finns det mycket saker runtomkring oss som vi inte rår på, men de saker jag kan förändra är på mitt eget ansvar.

Exempel på saker som får mig att stressa ner. Kaffe och choklad. Avnjuts med fördel utomhus. Vackra saker i naturen får mig på gott humör. Tänk vilka vackra färger det finns i naturen. Där finns inga rätt och fel och inga regler på vilka färger som passar bäst tillsammans.

Kommentera

