Frysa in hösten, svettas in våren

För x-antal år sedan lärde jag mig uttrycket att vi skulle frysa in hösten och svettas in våren. Jag uppfattade det som att vi ska vänta länge innan vi drar på oss de varmaste vinterkläderna på hösten och inte klä oss för tunt för fort på våren. 

De senaste åren har jag funderat lite på det här. Jo mina barn har nog vinterkläder länge på våren. Och länge har vi en dubbelperiod då både vinter- och sommarkläder samsas i farstun på våren.

Hur är det med vinterkläder på hösten? Hur många gånger har jag inte både fått höra och själv sagt: vad ska de ha för kläder i vinter om de börjar använda så mycket kläder nu redan? Här har jag faktiskt ändrat åsikt. Varför skall jag frysa från september till maj? Jag kan ju istället välja att klä mig varmt på hösten med mycket kläder. Då har jag bara kvar de riktigt kalla vintermånaderna som jag behöver frysa. Tänk att få klä sig varmt redan i september och öka på klädmängden med lager på lager och njuta av hösten och inte bekymra oss så mycket över vintern och vinterkölden! Sen kunna njuta av vårsolen som börjar värma skönt. Och under vintermånaderna blir man så van med kölden så att den nästan känns varmt till sist. 

Mina jobbkläder för tillfället består av ullunderställ, tjock ylletröja, byxor, utebyxor och skaljacka. Dubbla vantar på händerna och handledsvärmare. På fötterna goretex vristskor och ullstrumpor. Mössan har varit i användning sen slutet på augusti. En dunväst har jag att ha utanför jackan som extra lager. I dagens läge jobbar jag ute stor del av min jobbdag. Beroende på jobbskifte så befinner jag mig 4-7h utomhus. Min vinteroverall hänger i skåpet på jobbet men ännu har jag klarar mig med tjocktröja och skalkläder.

Kommentera

