Det här med barnens kläder

En sak som jag ofta funderar på och som jag försökt ta reda på fakta om är hur vi klär på våra barn. Vad är det som gör att vi klär våra barn på ett visst sätt och vad är det som påverkar och har det ändrats under åren? Vi har olika kriterier då det gäller hur och vad vi lägger på dem. Det vet jag. Men det som är intressant är att det känns som att det har skett och sker en förändring just nu. Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker att dagisbarnen har snyggare, finare och dyrare kläder, men i något skede har föräldrarna missat något. Klädernas funktion och passform har glömts på vägen?

När mina barn var mindre, 5 år och yngre, hade de alltid strumpbyxor och långärmad body som baskläder. Till det hade barnen en långärmad t-skirt/tröja och byxor. När vi gick sen gick ut fick barnen ännu en fleecedräkt på sig. Från september till maj räknade vi att det var för kallt att vara ute utan strumpbyxor. Vem lärde mig att klä på mina barn på det sättet på 2005? Jag minns inte. För mig var det naturligt att de skulle ha kläder på. Vi bodde i hus utan golvvärme och hade kanske inte varma golv inne och genom det fick barnen mera kläder?

Det som jag märker på olika daghem idag är att barn har jättelite kläder på sig. Flickor har tunna, tunna bomullstights med en tunn tunn bomulls tunika. Ingen undertröja, linne eller något, utan bara mage under. Inga strumpbyxor eller långkalsonger. Pojkar har collegebyxor utan långkalsonger och collegetröja utan t-skjorta under. 1 lager kläder oavsett hur tjocklek på kläderna. Det här även när termometern visar -30 grader utomhus. Barnen har sen en tunn fleecedräkt eller tunn fleecetröja att dra på sig under overallen när de skall ut.

Nu till det jag funderat på. Varför har jag haft 2 lager innekläder på mina barn? Varför ökar det antalet barn med bara tunna inomhuskläder utan undertröja och kalsonger/strumpbyxor? Hur kläddes barnen på 70-, 80- och 90-tal? Har det ändrat? Hur gör ni andra när ni lägger kläder på era småttingar under 5 år? Har det ändrat? Hur gjorde våra föräldrar?

Det skulle vara intressant att veta hur ni andra gör! Skriv gärna hur ni brukar göra eller hur ni gjorde. Är det bara jag som har använt strumpbyxor och långärmad body i tid och otid?

 

En reaktion på ”Det här med barnens kläder

  1. Mina pojkar har varit ända från små varma och svettiga typer. Så mitt problem har varit att inte klä dem för varmt! Ett lager innekläder ( collegebyxor och långärmad tröja) och ordentliga utekläder har räckt.

    Gilla

Kommentera

