Ute med stora barn

Har ni testat på att vara ute på gården med stora barn?

När barnen är små är det naturligt att vi föräldrar är ute med de små barnen. När jag ännu var hemma med mina barn var jag noggrann med att vara ute 1-2ggr/dag. En gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen/kvällen. Oftast lekte barnen med de saker som vi hade ute och sysselsatte sig själv, jag var mera som övervakare/iakttagare och höll på med mitt. Men jag fanns ändå där. Jag hade oftast ett mål på hur länge vi skulle vara ute. Tillsammans med grannarna kom vi också överens om en gemensam lekparksdag då vi kunde hänga i parken med andra mammor och barn.

Ju större barnen blir, desto lättare är det att skicka ut dem ensam på gården. Från vilken ålder barnen börjar vara ensamma ute på gården varierar stort på var och hur man bor. Barnen börjar också på dagis, förskola, skola och eftis och är ute där och man prioriterar inte utevistelsen hemmavid på samma sätt.

Idag är mina barn oftast ensamma ute på gården. De är antingen tillsammans med varandra eller med några kompisar. De är nu 8 och 10 år och behöver ingen vuxentillsyn ute. De gungar, cyklar, klättrar i träd m.m. Tyvärr är jag inte så noga med att de är ute varje dag/kväll, fast jag vet att de behöver det så mycket. Men de måste ut och leka på gården några gånger/vecka iallafall.

Det händer sig att jag (och min man) går ut på gården med barnen. Inte alla veckor, men det händer sig. Och barnen uppskattar det. Jag lägger mig inte i deras lekar, men jag finns där. De vill visa sina konster åt mig. De vill visa hur högt de kan klättra, de vill visa hur långt de hoppar. När jag börjar cykla runt på gården, bygger en snögubbe eller något annat så känner barnen att de får tid med mig. En tid då media inte tar min tid. En tid då jag tar mig tid att vara ute med dem.

Ta er tid att ibland bara fara ut på gården med dina barn. Cykla/gå runt, se var de har sina kojor och vrår. Visa intresse för det de tycker om att göra ute.

Kommentera

