Grillade croissanter

När vi senast skulle på tälttur hittade jag en burk med färdig croissantdeg (med utgånget datum) i vårt kylskåp. Jag började googla på grillade croissanter och efter en stunds googlande hittade jag faktiskt en amerikan som hade testat. Burken åkte genast ner i väskan.

Croissant på burk.

Croissant på burk.

På morgonen tände jag en engångsgrill enbart för att testa om och hur det går att grilla croissanter. Och ja det fungerar. Jag delade upp degbitarna i mindre bitar för bättre resultat. Jag testade att grilla en hel croissant, men det blev för tjockt, med ett mindre bra resultat, den förblev ogräddad inuti. Jag grillade på kolglöd  så jag tror att man kanske måste vänta tills brasan brunnit ut och grilla dem på glöden för bästa resultat.

Nygrillad croissant.

Nygrillad croissant.

Det här är ett utmärkt alternativ till pinnbröd. Enklare att grilla, mindre klibbig deg, degen är genast färdig och  det smakar ljuvligt. Tänk med lite choklad i degen, eller lite skinka eller vad annat som man kan komma på. Degburken skall förvaras under +8 grader så det passar bäst för en endagstur.

Degen hittar man i de flesta större matbutiker. Vi brukar köpa dem i de större kedjorna i stan.

Kommentera

