Trött på grillkorven?

Grillkorven är troligen den vanligaste skogsmaten i Finland. Men våra barn gillar inte korv. Varken kall eller varm, grillad eller stekt. Vi har fått hitta andra lösningar på ”snabbmat” ut i naturen.

Karelska piroger är något som vi ofta grillar. Då tar vi bara med lite smör och alla äter med god min. I brist på grillgaller går det utmärkt att värma pirogerna på ett snett underlag nära elden. Det tar bara lite längre tid att få dem varma.  IMG-20130306-WA0001

Ett annat alternativ som vi testat nyligen är att grilla smörgåsar. Vi gjorde goda smörgåsar hemma, lindade in dem i folie och grillade över elden. De blev ljuvligt goda. Lite som toast eller panini i smaken. Smörgåsarna kan fyllas med olika saker. Min smörgås var fylld med rostbiff, rödlök, ost, smör och majonnäs. Idén till smörgåsarna fick jag från en friluftsblogg. 20150406_192310[1]20150406_200705[1]I ett norskt barn tv program fick jag ett nytt tips som jag ännu inte hunnit testa. En pirog av pinnbrödsdeg med fyllning. Kavla ut lite pinnbrödsdeg lagom tunnt, fyll med valfri fyllning och linda in i folie. Grilla över eld i ca 15 minuter. Det här kommer jag att testa inom den närmaste framtiden. Det låter gott i alla fall. Jag återkommer sen när vi har testat dem.

Kommentera

