Barnhalare

Jag har en tid grubblat på barnhalare och en kväll satte jag mig ner för att kolla upp det här med overaller, eller halare, som vi säger här i Österbotten. Jag har själv alltid prioriterat att köpa bra ytterkläder åt barnen. Jag märker också att många barn på dagis börjar ha bra halare. Men vad gör en bra halare till en bra halare? Vad är det som får föräldrar att spendera 70-200€ i en halare?

Det som jag alltid varit mån om när jag köpt halare till mina barn är vattentätheten. Jag har haft ett krav på minst 5000 ml vattentäthet. Vi har inte använt regnkläder/kurakläder vintertid hemmavid. Där kommer den stora skillnaden in på en bra eller dålig halare. Har du en bra halare med vattentäthet över 5000 ml så behöver du egentligen inte regnkläder alls. Regnkläder behövs endast om man anser att det är för lerigt. Regnkläder kan man lättare skölja av medan overallen blir dåligare om den tvättas för ofta i tvättmaskin. De vanligaste barn overallen från 50€ och uppåt har en vattentäthet från 5000-20000 ml. Vanliga galon kläder har endast en vattentäthet på ca 5000 ml. Alltså mindre än de flesta overaller på marknaden.

En annan sak som man skall tänka på i val av kläder är hur mycket ytterkläderna andas och transporterar bort värme från kroppen. Regnkläder andas inte alls, utan all kroppsvärme och svett lagras innanför kläderna vilket innebär att barnet lättare börjar frysa pga svettvåta innerkläder. När man köper en overall får man oftast info om hur mycket kläderna andas. Från 2000-15000 g/kvadratmeter/24 h. Overallen är tillverkade så att värme och kondens transporteras bort från kroppen och barnet hålls torrt och varmt.

Håller en dyrare overall bättre? Ja jag vill påstå det. En overall för 30 € har inte lika lång livslängd som en overall för 150€. Men det finns stora variationer på kvalitén för de dyrare märken också. En halare för 150€ kan vara sämre än en halare för 70€. Oftast lönar det sig att se på olika test. Frågar man runt av vänner så blir det ofta lite felvriden information. Och många gånger får föräldrars kärlek till vissa märken styra valet av overall oavsett om den är bra eller dålig. Overaller har också olika passform en del är bättre och andra sämre och det är inte alltid priset som avgör.

På dagis undviker jag att lägga regnkläder på barnen så långt det går. Har barnen en bra halare som jag vet håller vatten så tycker jag att de mår bäst utan obekväma regnkläder i töväder. Oftast blir det alldeles för tjockt och obekvämt med regnkläder utanpå overall. Barnen har svårare att röra på sig smidigt när det blir för ”pylsigt”.

Nu kanske du tänker att du inte har råd med en bra overall. Ett tips är att vara ute i god tid. Köp året innan på rea. Oftast får man tag i overaller för -50-70% bara man är förutseende nog att köpa när de slumpar bort de sista modellerna. Jag har köpt endast en st. overall till full pris. Övriga har jag alltid köpt till minst -50%. En overall som jag köpte åt min dotter 2006 användes ännu förra vintern av hennes kusiner. Den har gått i arv från barn till barn och ännu är den i brukbart skick.

Kommentera

