Vinterbad

Äntligen har jag testat. Vinterbad! Jag trodde aldrig att jag skulle fixa att ta mig ett dopp i iskallt vatten. Men nu är det gjort, inte bara ett dopp, utan tre dopp i 3 gradigt åvatten. Jag kan inte skryta på längden på doppen, det var nog bara en millisekund, typ. Tur att stegen är fastbunden i bryggan.

Jag hade planerat att vinterbada det här året, men det tänkte bli till ingenting då jag fick en rejäl förkylning i början av hösten som höll i sig i 1,5 månad. Jag vågade inte doppa mig i det allt kallare åvattnet med en förkylning i kroppen. M fick en bra start på vinterbadandet då han och hans kompisar har ”karabastu” en gång i veckan.

Den här veckan när hela familjen var i bastu hade jag bestämt mig för att inte ta ett dopp, men ändå fick jag en känsla i kroppen att jag måste göra det. Så jag gick ur bastun, ner till bryggan, fram till stegen, sparka av mig skorna och gick nerför stegen tills jag kunde doppa hela kroppen, sen snabbt upp tillbaka och gallskrikande springande till bastun och där satt jag och skrattskrek en stund… grannarna trodde troligen att det var något värre som hände. Dopp nr 2 och 3 var mera sansade och lugna. 9-åringen doppade sig en gång och 7 åringen vågade sig på att doppa sin ena fot.

Och nu har jag fått mersmak för att bada i vinter. Förhoppningsvis dröjer det ännu några veckor innan isen lägger sig på ån. Då blir det paus till islossning. Det är för farlig att bada i en isvak hos oss då det finns risk att man dras med vattenströmmen in under isen. Nu efterlyser jag damer som vill testa på att vinterbada. Det skulle vara trevligt att ordna dambastu med jämna mellanrum. Men men, det är ju inte alla som vill ner i iskallt vatten…

3 reaktioner på ”Vinterbad

Kommentera

