Hetta-Pallas 24-26.8.2013

Hetta till Pallas blev vårt första långvandring. Orsaken till att vi valde just den här etappen var att min mamma, systrar och moster gick den här 2007 när jag var höggravid med sonen, så det sporrade att gå en led som de hade fixat att gå. Samtidigt hade en av mina kollegor vandrat samma sträcka hösten 2012. Så vi hade människor runtomkring oss som hade erfarenhet som vi kunde fråga av.

Vi körde upp redan den 23:e efter jobbet. Vi kom iväg rätt sent efter jobbet och med över 800 km körväg var det redan natt när vi kom fram till campingstugan där vi sov första natten. På morgonen 24:e tog vi båtskjuts över Ounasjärvi för att starta vårt äventyr.

Känslan när vi skulle börja gå var speciell. Spännande, lite skräckblandad förtjusning och tanken ”vad har vi gett oss in på”. Vi inte tränat på att gå med väska på ryggen före, så det blev lite ont i axlar och nacke till först.

IMG_2096 IMG_2099

Som syns så var det vackert väder. För att vara i slutet på augusti hade vi runt 20 grader dagtid.

Efter några kilometer gick vi om ett stort gäng vandrare, de hade startat före oss på morgonen men hade inte lika högt tempo som vi hade. Vi gick förbi dem och kom fram till Pyhäkero där vi pausade för lunch. Det stora gänget kom ifatt oss och vi pratade lite med dem. De kom från södra Finland och många av dem var på sin första vandring. Deras guide fick visa dem hur de skulle använda ett spritkök och hur de skulle värma sin mat. Den första sträckan fanns gick vi i skog och lite sluttande uppför hela tiden. När vi startade vidare från Pyhäkero mötte vi några glada ortsbor som önskade oss lycka till och påminde oss om att nu börjar det vackra och att vi skall njuta av resan.

De hade rätt, direkt efter Pyhäkero började vi gå uppåt mot kalfjällen. Vi kom över trädgränsen och vyerna blev fantastiska.

IMG_2105 IMG_2121

Vi gick både uppåt och neråt. Över en topp, ner i nästa dal. Det blåste en del på topparna men i och med att vi hade bra väder blev inte vindarna för kalla.

Vi gick vidare till Sioskuru där vi kunde ha valt att stanna över natten. Vi hade ännu rätt många kilometer till nästa ställe. Men i och med att vi antog att det stora gänget skulle övernatta vid Sioskuru valde vi att koka middag och sedan fortsätta.IMG_2138IMG_2140

Väskan började kännas tung, benen och fötterna kändes trötta, men glädjen och den härliga känslan gjorde att det gick att gå och gå. Vi gick i bra tempo, men stannade ofta för att vila en stund. ”Bara 3 stolpar till, sen vilar vi”. Leden är utmärkt med trästolpar med jämt mellanrum så det var ingen risk att gå vilse. Stora skyltar fanns också vi alla stugor och vägskäl så vi kunde se var vi var någonstans.

Vi gick vidare till Pahakuru där vi valde att sova över natten. Det var lite svårt att få tag i friskt vatten där, men vi bar upp så mycket att vi klarade oss och M hittade en vattenpöl några hundra meter bort där han valde att tvätta upp sig. Vi trodde att vi skulle få ha stugan för oss själva, men efter klockan 22 dök plötslig ett par från Spanien upp. De hade tydligen andra vanor än oss, vi låg redan i sovsäckar på väg att somna när de kom. De kom sig först i säng efter kl 24 och de 2 timmarna var de inte så där värst smidiga. Pratade, kokade mat, gick ut en stund, kom in igen, fortsatte äta. Och sen efter det bäddade de sina sovplatser, gick ut igen osv.

Pahakuru stugan där vi sov första natten.

På morgonen kokade vi bara snabbt gröt åt oss och gick vidare till Hannukuru för att förbereda oss för en lång dag på vandring. Vid Hannukuru fanns en brunn och bättre tillgång till vatten. Där stannade vi länge innan vi begav oss vidare. Den här dagen träffade vi på många andra vandrare. Den här dagen fick vi också se många fina vyer. Uppför och nerför och vädret var lika vackert som dagen innan. Vi hade ingen brådska för vi visste att vi ”bara” hade 16 km vandring att avverka under dagen.

Nammalkuru sett från avstånd.

Skönt att slappa vid elden efter en lång dag.

Natt nr 2 valde vi att lägga upp tältet vid Nammalakuru. Fast det var mycket människor i rörelse så skulle vi ha fått plats i den stora stugan, men med förra nattens erfarenhet av sovgrannar valde vi det säkrare alternativet. Det var en lite speciell känsla att sova i tält när renar gick på omkring tältet.

Sista dagen hade vi absolut ingen brådska. Vi gick i långsam takt. vi hade bara 12 km att gå fram till Pallas Hotell. Vi tog det lugnt, njöt. Känslan när vi gick upp på sista toppen innan vi skulle gå ner mot pallas Hotell var vemodig, gråten var nära. Vi ville inte att det skulle ta slut, det hade varit en så otroligt härlig känsla och upplevelse. Visst var kroppen slut, benen värkte, M:s knä gjorde ont men ändå ville vi bara fortsätta.

Vackert

Pallas Hotell börjar synas.

Härliga vyer

IMG_2274 IMG_2276

Vi sov sista natten på hotellet, det var skönt att få duscha och tvätta av sig 3 dagars svett och smuts. Vi åt en välförtjänt middag i hotell restaurangen. Dagen efter var det bara att köra en den långa vägen hem.

Bilen då. Den lämnade vi kvar i Hetta vid campingen och personalen där körde den till Pallas Hotell mot betalning. Smidigt, enkelt och fungerande system. Bilen stod som överenskommet på hotellparkeringen när vi kom ner till hotellet.

Barnen tog mor- och farföräldrar hand om under tiden. Det var första gången barnen var borta 4 nätter från oss, eller vi borta från dem så det var en utmaning att kunna släppa taget och våga njuta och lita på att barnen hade det bra.

Det här blev en resa att minnas för livet. Vi kan ta fram bilder och titta på dem och se hur underbart vi hade det. Drömmen är att gå samma sträcka med barnen om något år.