Att klä sig varmt med ull

Sådär lagom till vinter och minusgrader behöver man börja tänka på hur man klär sig. Tidigare frös jag alltid på vintern. Vid utevistelsen på jobbet blev jag alltid kall. Men med tiden har jag lärt mig hur jag skall klä på mig för att frysa mindre.

En av hemligheterna är ull och merinoull. Men också lager på lager och tillräckligt stora kläder och skor spelar en roll.

En normal arbetsdag på vintern har jag vanliga inne kläder. Utanpå de drar jag Janus ullfrotte byxor och en hederlig stickad ulltröja. Ytterst lägger jag min halare, som jag investerade i förra vintern och som är värd varenda cent. På huvudet har jag alltid mössa från september-april/maj. På händerna använder jag nu dubbla vanliga hederliga stickade ullvantar. På fötterna är det ullstrumpor, ullsockor och skor.

Vet jag om att jag skall vara ute längre en dag, eller far ut med egna barn så klär jag mig lite annorlunda. Då lägger jag alltid merinoull underställ underst. På det drar jag en till underställtröja och ullfrote byxorna. Beroende hur vädret ser ut kan jag dra på mig en tunn tröja på det än och till sist en tjock ulltröja innan jag drar på mig halaren. På fötterna har jag alltid ullstrumpor och ullsockor.

Barnen får dylik mundering på sig när vi skall vara ute länge på vintern och hösten. På vintern har de alltid merinoull underställ på sig dagligen till skolan. De har också med sig en stickad ulltröja i väskan. Ulltröjor värmer och andas bättre än en tunn fleecetröja.

Merinoull är dyrt. Jag försöker köpa på rea och tack vare mina systrar i Norge som fyndar så har vi byggt upp ett relativt skapligt förråd av ullkläder. Sköts de väl och rätt och används på rätt sätt håller de länge. Barnen behöver egentligen bara 2 uppsättningar. En uppsättning i bruk och den andra i tvättkorgen.

Vi har förmånen att ha hemstickade tröjor. Jag önskar vi hade flera. En del tröjor har vi också köpt. Vilka märken vi använder på våra ullkläder varierar beroende på vad vi hittar för erbjudanden. Mest har vi använt Janus hos oss då de säljs i vår lilla stad. I Norge säljs ullunderställ i de flesta butiker, så passa på och köp om ni rör er där.

Ja som ni ser är jag alldeles insnöad på ull… Men varför använda annat när man märker att ull fungerar? Jag fryser mindre nu än tidigare.

Kommentera

