Att älska regn

De flesta människor suckar över regnväder. Jag hör (oftast) inte till den kategorin. Visst finns det gånger då regnet är störande och jobbigt, men i normala fall mår jag bra av regnet. Jag njuter av att klä på mig ordentligt med kläder och gå ut i regn. Ofta när det regnar och blåser hårt samtidigt får jag en längtan att gå ut och gå. Det här fungerar ju bra om man har ordentligt vattentäta kläder. Färgerna där ute blir på något sätt mycket klarare där ute i regn. Alla gula höstträd lyser nu upp när det är disigt och hög luftfuktighet. Sen när man kommer in efter en rejäl regnskur och man väl har hängt alla kläder på tork, då infinner sig en rofylld och glädjande känsla i kroppen.

I mitt jobb går vi ut i alla väder. Vi har ingen köldgräns eller gräns för hur dåligt vädret kan vara. Det är tiden på utevistelsen som varierar. Hittills i höst har vi varit ute alla dagar. Jag jobbar nu med 1-3 åringar, vilket innebär mycket mera jobb så fort det regnar, när vi skall dra på allas kläder och regnkläder. Sen när kölden kommer får vi planera så att de små kommer ut sist och går in först för att de inte skall bli för kalla. Jag tror att det mycket handlar om inställningen från vuxnas sida. Tycker jag det är tråkigt, usch och blä väder, ja då blir stämningen sådan vid påklädningen. De flesta barn älskar att vara ute i regn. De tycker om att leka med vatten och lera.

Kommentera

